本作シリーズの撮影は約三年前から始まった。
自分の気になる風景を記憶にとどめる為にはじめた。
撮影を幾度か繰り返しているうちにふと僕のなかで
「記憶の結び目」というコトバが滲み上がってきた。
記憶は時にあやふやで時に明確に
いろいろなきっかけで目の前に呼び起こされる。
匂い、温度、音、肌に触れる空気のそよぎ、
人によりいろいろと記憶を想起させるものはあるだろう。
そんな記憶を想起させる媒体を
僕は写真のなかに見つけた。
懐かしくほんのりとあたたかく
少しだけ休むために用意された公園のベンチのようなもの。
モノクローム、時間、景色、記憶、
そして僕にとってもっとも重要だったのが
少しばかりの現実世界から乖離感覚だった。
乖離感覚をもった写真の中には僕が休まる場所があった。
古くて新しい、現実と非現実の間の風景。
可視光では見えない世界、
赤外線と長時間露光によってのみ生まれる
現実と非現実の結び目を担う風景世界。
偶然性が織りなす現実との隙間の世界。
そこにやどる儚さや永遠性を求め続けて。
photographer yukihiromatsuoka
stockist
180-0004 東京都武蔵野市吉祥寺本町2-2-10 村田ビル2F
〒606-8184 京都市左京区一乗寺払殿町10
estrangement
62page-60/photograph
size 210mm×297mm
price ¥1,500 intax
500 - limited
published January, 2015
Title - estrangement
concept
The photography of this product series
began for approximately three years.
I began it to remember one's scenery to
be worried about.
While I repeated photography several times,
the word "knot of the memory" welled up
among me incidentally.
The memory sometimes is sometimes
reminded of with vagueness in front
definitely in various opportunities.
There will be the thing reminding of
memory in various ways by a smell,
temperature, a sound, a stir of air
touching the skin, a person.
I found the medium which reminded
of such a memory in a photograph.
The thing such as the bench of the
park which was prepared to take
a rest a little faintly warmly with nostalgia.
Monochrome,time,scenery,remind,
It was an estrangement sense from
a little reality world to have been
the most important to me.
There was the place where
I felt relaxed in the photograph
with an estrangement sense.
Scenery between old and new,
reality and the non-reality.
The world invisible by the visible light.
The scenery which are born by
infrared rays and long exposure.
The scenery world to carry reality
and a non-real knot on.
A world photograph between
the reality that the accidental nature creates.